Hollandske bygherrer, projektudviklere og byggefirmaer, der udvikler sig selv, skruer op for den digitale interessenthåndtering i disse år. Det gør de blandt andet ved hjælp af mobilapplikationen BouwApp, som er den hollandske version af NaboNyt hedder Bouw-app.
Hvor det tidligere især har været klassiske entreprenører, der benyttede app’en, er der på det seneste kommet en del nye projekter i app’en, der anvender en anderledes og ny tilgang til nabo- og interessentkommunikation.
En af de nye bygherrer i BouwApp er firmaet Plegt-Vos. Vi har talt med Milou Kottink, områdeleder ved Heycop-projektet i hjertet af Utrecht, om hvorfor og hvordan hun bruger app’en.
Forenklet arbejde og sparet tid
Plegt-Vos opererer i hele landet som udviklende bygherre. De fleste projekter involverer bylejligheder, herunder Heycop i Utrecht, hvor Milou Kottink er områdeleder. Milou arbejder normalt som indkøbsansvarlig, men i dette projekt vil hun for første gang fungere som miljøchef.
– Vi ser, at miljøledelsen ændrer sig enormt. Tidligere har projektlederen smidt en seddel gennem brevsprækken til lokale beboere, men for nyligt har en mere innovativ og tidssvarende tilgang taget fart, siger Milou Kottink.
Milou konstaterede, at hendes kolleger allerede havde travlt nok på og omkring byggepladsen. Derfor tog hun fat om den lokale kommunikation. I sin søgen efter arbejdsmetoder og kanaler til nabokommunikation stødte hun på BouwApp. Hun tog kontakt og besluttede at bruge appen. Og det glæder Milou, hendes kolleger og frem for alt projektmiljøet.
Milou Kottink er miljøleder på opførelsen af en række bylejligheder i Utrecht.
Byggeriet foregår i hjertet af Utrecht, nær banegården og det historiske centrum af byen, som har godt 360.000 indbyggere. Her opfører Plegt-Vos 416 lejelejligheder fordelt på 13 bygninger på en grund, hvor der tidligere lå en suppefabrik. Heycop-projektet forventes at vare tre år, og der er cirka 2500 umiddelbare naboer til byggepladsen.
Milou Kottink er miljøleder på opførelsen af en række bylejligheder i Utrecht.
Milou nyder sin nye rolle og gør entusiastisk og kreativ brug af BouwApp’en. Og netop derfor ville vi tale med hende; for et nyt blik på nabokommunikation.
Hold følgere engageret
Milou mener, at hendes valg af BouwApp er logisk: – Det er noget af en operation at aflevere 2500 breve. Forestil dig, at vi sender breve, hver gang vi har noget at sige. Det tager tid. Men i dag har alle en smartphone i lommen, så jeg synes kun, det er logisk at bruge en app.
Men hvordan bruger hun så app’en? – Når du har følgere på dit projekt i appen, vil du gerne holde dem hooked. Men nogle gange har man bare ikke så meget at sige. Men jeg har lavet tilbagevendende indslag for at holde naboerne inde i loopet.
Hver onsdag sender Milou en opdatering under navnet ”Work Wednesday”.
– I den viser vi, hvad vi laver med billeder, og vi viser kolleger på byggepladsen. Derudover har vi ”Flashback Friday”. I den ser hun tilbage på udført arbejde gennem ugen eller deler billeder af, hvordan området plejede at se ud.
– Fordelen er, at vi altid er i kontakt med lokalmiljøet, også når alt går efter planen. Så det er en god udfordring for mig for mig at poste noget hver uge, siger den nye områdechef.
Påskønnelse og entusiasme
Erfaringerne viser, at lokalmiljøet sætter pris på Milous tilgang. – Det fine er, at folk virkelig lægger mærke til det, når jeg springer en uge over. Folk er virkelig nysgerrige på fremskridtene og sætter pris på vores åbne kommunikation, siger Milou.
Fordelene, som Milou oplever fra BouwApp’en, går ud over, hvad hun havde forventet.
– App’en gør kommunikation mere tilgængelig, begge veje. Vi kan hurtigt informere det omkringliggende område, men det omkringliggende område ved også, hvor de kan finde os.
Det giver en positiv stemning, og det mærker hendes kolleger på byggepladsen også.
– Tidligere skulle arbejderne primært forholde sig til spørgsmål og klager fra miljøet. Men nu får de også komplimenter fra naboerne. Det er giver en positiv stemning omkring projektet, og især påskønnelsen af folkene på byggepladsen er ekstremt smittende og motiverende,” siger Milou begejstret.
Hvad kan vi lære af Milou?
Milou er ny inden for miljø- og nabokommunikation og tænker ikke i traditionelle rammer. Hun bruger kanalerne og samme sprog som folkene på byggepladsen. Ved ikke kun at informere, men også lytte, sænker styrker hun dialogen og tovejskommunikation mellem byggeriet og omgivelserne. Ved at kommunikere ærligt og åbent skaber hun forståelse og klarhed. Miljøkommunikation handler derfor ikke bare om at forebygge klager, men om at være gode naboer for lokalmiljøet. Og lad os være ærlige: Er gener fra dine naboer ikke meget mere tålelige, hvis de er søde ved dig, tænker med dig og informerer dig om, hvad der sker?
Læs også: Hemmeligheden bag det mest fulgte projekt nogensinde