I årevis var byggeriet af The Mall Of The Netherlands det mest fulgte projekt i de Bouw-app’en. Spoorzone Ede Kommune i Holland har nu overtaget den eftertragtede plads på podiet. Projektet blev for nylig det første til at passere den magiske grænse på 5000 følgere. Drivkraften bag denne succes er miljøchef Anica Kortland fra entreprenørkonsortiet EdesPoort. Vi spurgte hende til projektet og hemmeligheden bag dets succes.
Spoorzone Ede er paraplynavnet for byggeriet af en ny jernbanestation i Ede Kommune og den omkringliggende infrastruktur. Efter års forberedelse startede arbejdet i 2021. Implementeringen var i hænderne på et entreprenørkonsortium bestående af Van van Hattum og Blankevoort, VolkerRail og Van Wijnen. Bygherrerne er ProRail, NS og Ede kommune.
Idet projektet har stor påvirkning på lokalmiljøet, har entreprenørkonsortiet engageret miljøchef Anica Kortland. Hun har arbejdet i byggebranchen i 25 år, heraf de sidste år som selvstændig miljøchef. ”Det fede er, at man bidrager til samfundet. Du vil se folk bruge de broer, tunneler eller spor, som du har arbejdet på i de kommende år, hvilket gør dig stolt”.
Hvad bygges der?
Den gamle Ede-Wageningen station trængte til en total make-over.
Anica: ”Vi bygger en ny station med et imponerende perrontag på 23 store trekanter. En del af den nye stationsbygning er en moderne passagertunnel, der sidste sommer blev sat på plads. Når den nye station står klar, bliver den taget i brug. Fra det øjeblik vil rejsende bruge den nye station. Så river vi den gamle station ned og kører ind i en ny cykel-/gåtunnel.”
Ligesom ved Zwolle Station får den nye station en underjordisk stationshal, hvorfra passagererne kan komme til perronerne via trapper eller rulletrappe. Lige øst for stationen vil der blive bygget en ny bro for langsom trafik. Denne bro forbinder Enka-distriktet med det nærliggende naturreservat. Fordi alle sportsentusiaster også skal lade deres cykler stå, kommer der også et cykelskur med 6000 pladser. Kort sagt: det er et stort arbejde.
Stor indflydelse
Ede-Wageningen station er en afgørende del af infrastrukturen i regionen. Udover lokale beboere og pendlere bruger mange studerende fra Wageningen University & Research også stationen. Det siger sig selv, at det ikke er en mulighed, som Anica udtrykker det, “at lukke tingene ned i årevis for at kunne bygge i fred. Trods alt skal toget fortsætte med at køre.”
Derfor pusler vi hele tiden med at gennemføre arbejdet med så få forstyrrelser på den daglige drift som muligt. “Toget kørte ikke i 24 dage, hvor vi fornyede alle spor og bevægede os ind i passagertunnelen,” fortæller Anica stolt. Dette skue kunne følges live via webcam i appen, og nogle dage tiltrak det op mod 10.000 seere. Næste år følger en række kortere togfrie perioder for at færdiggøre arbejdet, og i 2024 skal der en endnu længere periode til for at installere cykel-/ gåtunnelen.
Kommunikationsstrategien
De involverede parter kommunikerer i fællesskab under betegnelsen Spoorzone Ede. Anica er ansvarlig for byggekommunikationen på vegne af EdesPoort. Hun bemærkede, at der var mange spørgsmål, og at disse ikke kun handlede om gener. “Jeg bemærkede, at der var et bredere behov for information. Der er reel interesse for dette projekt”. Derfor besluttede Anica at poste mange opdateringer i deres egen projektapp ‘Spoorzone Ede’.
”Jeg skriver ikke kun om planlægning og forstyrrelser. Jeg indvier også lokalmiljøet i den tekniske historie og forklarer årsagerne til nogle aktiviteter, og hvordan vi forebygger gener mest muligt. For eksempel ved at bygge mange ‘kunstværker’ andre steder. Og hvis der kommer mange spørgsmål ind om samme emne, så laver jeg et indlæg om det emne. Derudover forsøger jeg personligt at besvare alle spørgsmål inden for en dag”.
Hvordan bliver det?
Anicas tilgang viser sig at være en succes; antallet af downloads er gået gennem taget. Tælleren er nu på mere end 5000 følgere. Dette gør Spoorzone Ede til det mest fulgte projekt i deBouwApp nogensinde. Tilhængerne er meget entusiastiske. Det fremgår blandt andet af den høje score i tilfredshedsmonitoren og den undersøgelse, der gennemføres to gange årligt af et eksternt bureau. Respondenterne vurderer kommunikationen med en 7,9, den gennemsnitlige score fra tilfredshedsmonitoren i appen er endda en 8,3.
“I dette projekt er app’en endnu mere praktisk,” siger Anica, “det omkringliggende område ved stationen er meget stort på grund af dens regionale funktion, som jernbanestationen har. Breve til beboere vil være et kæmpe arbejde, og sidst men ikke mindst er det et hurtigt (hurtigere end brevduen) og bæredygtigt kommunikationsmiddel, som sparer os for en masse papir”. Følgerne kan fortsætte med at nyde de opdateringer, som Anica laver i appen. Projektet vil helt sikkert fortsætte frem til 2024.